czwartek, 25 lipca 2013
ma造 znaczek, du瘸 historia

"Polskie ludowe instrumenty muzyczne" - s造nna seria (tj. de facto dwie serie po 6 szt.) znaczk闚 Poczty Polskiej z 1985 r. Jeden z nich, przedstawiaj帷y suk, by baz do rekonstrukcji instrumentu przez Zbigniewa Butryna.
Projekt: Zbigniew Stasik. Grafiki za stron filatelistyka.poczta-polska.pl.


鈔oda, 09 stycznia 2013
podsumowuj帷 2012

Na etno.serpent.pl tradycyjne podsumowanie ubieg貫go roku na scenie folk/etno, przygotowane przez dziewi璚iu mniej czy bardziej profesjonalnych dziennikarzy. A poni瞠j kilka s堯w i osobistego komentarza, i innych uwag ubieg貫go roku dotycz帷ych.

Wyniki w tym roku raczej nie s zaskoczeniem - takiej zgodno軼i w鈔鏚 g這suj帷ych jeszcze nie by這. Rzeczywi軼ie te pi耩 wyr騜nionych p造t by這 powszechnie chwalone, st康 te i obecno嗆 w tym podsumowaniu jest rzecz naturaln. Ale jedna mo瞠 troch niepokoi - ca豉 pi徠ka to wydawnictwa artyst闚 aktywnych na scenie od lat ju kilkunastu: pi徠a p造ta Kapeli ze Wsi Warszawa, czwarta Sarakiny, R.U.T.A. stworzona przez "weteran闚" i pozorne debiuty - Adam Strug (kt鏎y ju przecie wyda kilka p造t z Kapel Brod闚 i Monodi) i Alte Zachen Raphaela Rogi雟kiego (kt鏎ego wszystkie projekty ci篹ko wr璚z zliczy - podobnie jak towarzysz帷ych mu muzyk闚). Obraz ten gorzko uzupe軟ia fakt, 瞠 brak jest zwyci瞛cy w kategorii "p造towy debiut roku" - ka盥y z g這suj帷ych odda g這s na inn p造t, wielu nie wskaza這 瘸dnej(!).

Czyli co? Jest a tak 幢e? "Staruchy" zdominowa造 rynek? W minionym roku tak to troch wygl康a. Ale przecie pojawi造 si nowe, naprawd ciekawe zespo造. Na czele z dziewczynami z Sutari, kt鏎e wygra造 w kategorii "najciekawszy nowy zesp馧". To te nie jest zaskoczenie - nieszablonowe Sutari by造 najbardziej utytu這wan w ub. roku now grup (druga nagroda na Nowej Tradycji, zwyci瘰two na Miko豉jkach). Ich tw鏎czo嗆 przekonuje i - mimo pozornej trudno軼i - jest doskonale odbierana i przez zawodowc闚 (jury konkurs闚), i przez publiczno嗆. Je郵i w 2013 r. wydadz p造t, na pewno b璠zie to mocna pozycja.

Zreszt dobrych p造t m這dych wykonawc闚 zapowiada si wiele - bliska ju premiera jak瞠 oczekiwanego debiutu grupy Ch這pcy kontra Basia, folk-punkowe Pochwalone, w ko鎍u wydana ju oficjalnie na pocz徠ku stycznia 2013 r. p造ta "Po逝dnice / Elektronice".
Ciekaw jestem te, w jakim kierunku p鎩d na p造cie (o ile oczywi軼ie j nagraj) Poszukiwacze Zaginionego Rulonu, kt鏎zy przebojem podbili Now Tradycj. A mo瞠 Samym Sukom, kt鏎e z obiektywnych wzgl璠闚 troch spowolni造 dzia豉lno嗆, te uda si nas zaskoczy? Ja czekam te na p造t Naneli Lale - grupy nieobecnej na festiwalowych scenach, a tworz帷ej pi瘯ne rzeczy.

Wiem - s opinie, 瞠 wszystkie te wymienione przeze mnie grupy to tacy naci庵ani debiutanci, 瞠 praktycznie wszyscy tworz帷y je muzycy maj za sob ju przynajmniej kilka projekt闚. To prawda, ale jednak zauwa禦y, 瞠 to wszystko s m這dzi ludzie, a ich do鈍iadczenie nie tylko sceniczne (zobaczmy, jakie efekty ju daje edukacyjna dzia豉lno嗆 Marii Pomianowskiej!) przemawia tylko na ich korzy嗆.

Nadal czekamy te na r騜ne op騧nione wydawnictwa - Melodia w Polsce (najbardziej oczekiwana p造ta 2011 r. w ubieg這rocznym podsumowaniu), Nisza (doskona造 materia, nagrany dawno temu i - z niewiadomych przyczyn - czekaj帷y na wydanie). W ko鎍u te
mo瞠 Pche趾i (kt鏎e - obym si myli! - by mo瞠 ju przeoczy造 swoj szans na zaskoczenie debiutem)? A mo瞠 w ko鎍u W璠rowiec, na kt鏎ego jeden z bior帷ych udzia w plebiscycie rok po roku cierpliwie oddaje g這s w kategori "najbardziej oczekiwana p造ta"? Oczywi軼ie przysz造 rok nie ma prawa si obej嗆 bez p造ty kolejnego projektu Raphaela Rogi雟kiego - teraz chyba ju kolej na Wovok?

Moja osobista opinia na temat p造t? Og鏊nie pokrywa si z pe軟ymi wynikami plebiscytu (jednynie Sarakiny nie uda這 mi si przes逝cha - podobnie jak nie dotar貫m jeszcze te m.in. do nowych wydawnictw Bester Quartet i Wielb陰d闚). Tylko koniecznie wspomnie musz o
kolejnej bardzo dobrej p造cie Muzyki Odnalezionej - nie wiem, czy nie najlepszej spo鈔鏚 dotychczas wydanych! "3 x Gace" maj bowiem warto嗆 podw鎩n - to nie tylko dokumentacja dzia豉lno軼i wiejskich mistrz闚 z rodu Gac闚, ale tak瞠 obraz tego, jak
pi瘯nie ta muzyka 玆JE w tw鏎czo軼i ich uczni闚 (ca豉 druga p造ta z wydawnictwa, a na niej Drabik, Prusinowski, Niwi雟ki, Grochowska, Zdrowie Pi瘯nych Pa, Katarzynki i inni).

Trzymaj帷 si tematu p造t z muzyk bli窺z 廝鏚逝 - w tym roku zaskakuj帷o ma這 ukaza這 si p造t z tej szufladki! Na pewno w trakcie przyjmowania zg這sze do Fonogramu 毒鏚e ujawni si jeszcze jakie nieznane wydawnictwa, ale ju wida, 瞠 troch to siad這 - niczego nie wyda Instytut Sztuki PAN, nie ma 瘸dnej nowej p造ty z radiowej serii "Muzyka 毒鏚e", nic z In Crudo, nic z Kruszni. A wszystkie te wydawnictwa w latach ubieg造ch przecie wydawa造 jak瞠 warto軼iowe pozycje.

Co jeszcze zwraca uwag? Autentyczny wysyp teledysk闚 do utwor闚 folkowych - teraz cz瘰to nawet m這de, debiutuj帷e grupy staraj si promowa p造ty profesjonalnymi produkcjami. Zdecydowanie najwi瘯sz prac wykona tu Piotr Smole雟ki -
wsp馧zwyci瞛ca plebiscytu za 2010 r. za clip a鋱 Vorba do utworu "Te a演ept neica de-o lun" (w tym roku "macza palce" w teledyskach takich wykonawc闚, jak Megitza z Renat Przemyk, Rokiczanka, Vo這si, kilka clip闚 Donatana z udzia貫m Percivala).
Tym wi瘯sza zas逝ga ㄆkasza Rusinka, kt鏎ego teledyski do utwor闚 R.U.T.Y. dwa lata z rz璠u zwyci篹aj w plebiscycie!

Koncerty i festiwale. W plebiscycie wygra這 warszawskie "Skrzy穎wanie Kultur", kt鏎e docenione zosta這 chyba przede wszystkim za sp鎩ny, bardzo ambitny program. Nie ukrywam, 瞠 ubieg這roczna edycja festiwalu by豉 mi najbli窺za (a 郵edz go od pocz徠ku
- ca趾iem przecie niepozornego). Zmiany w Radzie Programowej festiwalu zaowocowa造 te zmianami w kategorii zapraszanych go軼i - pami皻am, jak z rado軼i przyj掖em przyznanie si przez Marcina Kydry雟kiego w "Sie軼ie", 瞠 nie zna gwiazd tegorocznej edycji:). Mi do gustu najbardziej przypad wyst瘼 Alima Qasimova z c鏎k Fargan oraz (troch kontrowersyjny) Raza Khan (niestety nie dane mi by這 zobaczy Ayarkhaan i Rustavi). Ciekawe rzeczy dzia造 si tak瞠 w klubie festiwalowym, cho troch szkoda, 瞠 zrezygnowano ze sprawdzonej ubieg這rocznej konwencji jego organizacji (z zespo貫m prowadz帷ym jam-sessions i do陰czaj帷ymi do niego gwiazdami).

Nasi za granic. Ha! Zaskocz, ale tym razem nie b璠zie o kolejnych sukcesach Kapeli ze Wsi Warszawa! Chocia na pewno w znacznej mierze to Kapela przetar豉 szlaki i polscy wykonawcy s coraz cz窷ciej zauwa瘸ni. Wida to cho熲y w magazynie
"Songlines", kt鏎y praktycznie w ka盥ym numerze ma jaki polski 郵ad (a to recenzja, a to relacja z koncertu czy festiwalu). Wreszcie Womex, a na nim pono bardzo dobrze przyj皻e Janusz Prusinowski Trio. No i zagraniczne koncerty - cho熲y ca豉 niemiecka trasa Widymo.

Co jeszcze? To na pewno by dobry rok dla Ma熥a Szajkowskiego. Dwie bardzo dobre p造ty (Kapela ze Wsi Warszawa i R.U.T.A.), doskonale przyj皻e nie tylko przez 鈔odowisko folkowe, ale te "normalnych" recenzent闚 muzycznych. Nagrody indywidualne (z Paszportem Polityki na czele). W ko鎍u Maciek te by cz這nkiem Rady Programowej Skrzy穎wania Kultur, wi璚 sukces tego festwialu to tak瞠 w znacznej mierze jego zas逝ga.

Czyli wszystko by這 dobrze? Niekoniecznie. Ukaza這 si du穎 p造t, ale te i du穎 p造t bezwarto軼iowych. Inspirowanie si tradycj sta這 si na sw鎩 spos鏏 modne, coraz cz窷ciej si璕aj do niej muzycy z innych gatunk闚, czasami b璠帷 przekonanymi, 瞠 samo to si璕ni璚ie (g喚bsze lub p造tsze) nada warto軼i ich wydawnictwom. A nic bardziej b喚dnego... By這 straszne zamieszanie wok馧 Jarz瑿iny - opinie (i o warto軼i projektu, i o jego po篡teczno軼i czy szkodliwo軼i) ka盥y mia okazj sam sobie wyrobi. No i na koniec roku troch niepotrzebnie o篡 konflikt na linii tradycjonali軼i-folkowcy (wydawa這by si tak 豉dnie wygaszony dzi瘯i womeksowym rozmowom). Ale to temat na osobn, obszern wypowied... 

czwartek, 27 stycznia 2011
o ideologii RUTY

Oszcz璠nie dawkowane przez wydawc zapowiedzi ukazania si p造ty projektu R.U.T.A. zaintrygowa造 mas os鏏. Po陰czenie muzyki akustycznej (wykonywanej przez bardzo uznanych muzyk闚 folkowych - na filmie promocyjnym ka盥y bez problemu rozpozna wiele twarzy:) z gniewnymi tekstami, wykrzykiwanymi przez legendarnych punk-rockowych wokalist闚 (Guma z Moskwy, Robal z Dezertera, Nika z Post Regimentu) musi wzbudzi zainteresowanie. No i tematyka tekst闚 - "buntu ch這p闚 przeciw feudalnemu systemowi wyzysku".

Dla dok豉dniej 郵edz帷ych losy Kapeli ze Wsi Warszawa powstanie takiego projektu nie powinno by zaskoczeniem. Maciek Szajkowski w ko鎍u przez d逝gi czas 酥iewa w punk-rockowym Antidotum (zdj璚ie z koncertu z 2001 r., gdzie supportowali brytyjski Chaos UK, obok). A w 2003 r. w wywiadzie z Kapel w "Przegl康zie" tak m闚i o poszukiwaniu tekst闚: "Mi璠zy historiami o tym, jak Kasia z Jasiem poszli na siano, czasem trafimy na taki przekaz, 瞠 a cz這wieka bierze za gard這(...). Wolno軼iowe klimaty, krzyczane z czworak闚, w rodzaju: 'Wr鵵cie dzieci do domu i nie s逝盧ie nikomu'. Jakby s造sza teksty Dezertera."
Czy wtedy Maciek my郵a o tym, 瞠 za 7 lat w prowadzonym przez niego projekcie go軼innie 酥iewa b璠zie wokalista tego Dezertera?

Ale te wspomnijmy, 瞠 nie do ko鎍a jest chyba tak, 瞠 ten typ pie郾i jest ca趾owitym novum, nieklasyfikowanym dotychczas przez etnograf闚. Co wi璚ej - w czasach PRL zdaje si 瞠 w豉郾ie cz瘰to podkre郵ano ten antypa雟zczyznany charakter tw鏎czo軼i "ludu".


Si璕am na p馧k po antologi polskiej pie郾i ludowej "Jab這neczka" (1. wydanie w 1953 r.), w kt鏎ej Julian Przybo wyodr瑿nia "pie郾i buntu i niedoli" jako samodzieln ga陰 klasyfikacji (obok pie郾i epickich, obrz璠owych, mi這snych, pasterskich, tanecznych, 穎軟ierskich i 瘸rtobliwych). A we wst瘼ie (zatytu這wanym "O pie填 ludow w Polsce Ludowej") pisze: "Z pie郾i ludowej wydziera si pot篹ny krzyk buntu; dos逝cha sie wniej mo積a nie st逝mionych przez bat pa雟ki g這s闚 gniewu i zemsty. (..) Rzadsze, ale r闚nie prawie wszystkie o mocnej wymowie ideowej i artystycznej s pie填i o n璠zy i niedoli. W surowych obrazach ukazuj one srog dol bandosa, cie磬i los s逝gi u pana i n璠z bezrolnego, biednego ch這pa".

A jakie pie郾i Przybo nam podaje? R騜ne - od skargi na sytuacj spo貫czn ("Oj, bo瞠 m鎩 kochany / da, 瞠by nie te pany / oj, jakby nam to by這 / da, 篡 na 鈍iecie mi這"), po konkretne zapowiedzi "zrobienia porz康ku" ("Nie boj si pana ani jegomo軼i, / wezm siekiereczk, por帳i w nim ko軼i"). Projektu R.U.T.A. jeszcze nie s造sza貫m, ale mam wra瞠nie, 瞠 dob鏎 tekst闚 mo瞠 by w豉郾ie "przybosiowy".

Ale oczywi軼ie w XXI wieku na szcz窷cie mo積a taki projekt robi bez podejrze o "wys逝giwanie si systemowi" - raczej jest to zdecydowanie podej軼ie antysystemowe;). A nawet je郵i (jak na facebookowym profilu TVP Kultura) pojawi si stwierdzenia, 瞠 za這瞠nia ideowe "jakby wzi皻e z komunistycznych podr璚znik闚"? C騜 - ja w odpowiedzi przypomn s這wa Andrzeja Bie鎥owskiego z ksi捫ki "1000 kilometr闚 muzyki" (dla nieorientuj帷ych si - wydanej 20 lat po upadku PRL-u, a autora kt鏎ej naprawd ci篹ko podejrzewa o sentyment do "komuny"):

"[Kolberg] pisa o ch這pach pa雟zczy幡ianych, czyli niewolnikach. Status ch這p闚 w jego czasach by podobny do statusu czarnych niewolnik闚 w Ameryce P馧nocnej. To musia這 mie wp造w na pie郾i i muzyk, na obyczaje. Trudno uwierzy, 瞠 mazurki - tak, tak, te Chopinowskie mazurki - to melodie i ta鎍e niewolnik闚, tak jak bluesy w Ameryce!"

niedziela, 23 stycznia 2011
Nowe na scenie: VLADIMIRSKA

Pr鏏a o篡wienia blogu - co jaki czas prezentowa b璠 (mniej lub bardziej obszernie) nowe,
warte zainteresowania projekty, kt鏎e pojawiaj si na polskiej scenie oko這folkowej. Zaczynamy dzisiaj od krakowskiego (cho mi璠zynarodowego w sk豉dzie) Vladimirska:

Pisz o sobie: "Vladimirska to pochodz帷y z daleka i dawnych czas闚 zesp馧 muzyczny. Gra on swoj w豉sn odmian muzyki, kt鏎 nazywa 'retro-cyrkowo-folkow'. Inspiracje czerpie z r騜nych nurt闚 europejskiego folku, atmosfery starych cyrk闚 i wczesnodwudziestowiecznych, w璠rownych teatr闚."

Lubi takie autoprezentacje - zwalniaj pisz帷ego od 禦udnego wymy郵ania skomplikowanych opis闚;). Gdyby nie Melodia w Polsce, dla mnie by這by to najwi瘯sze odkrycie ubieg貫go roku. Jest w tym niesamowity urok, lekko嗆, jako tam lekko kojarz帷a mi si z Beirutem. No i du篡 potencja komercyjny - o ile grupa b璠zie chcia豉 wyp造n望 na "szerokie wody". Bo p鏦i co szkoda, 瞠 zesp馧 tak rzadko wyrusza poza Krak闚 - ogl康aj帷 fragmenty ich wyst瘼闚 na YouTube bardzo chcia這by si zobaczy ich na 篡wo.


Na koncie maj p造tk "Blich Street" (w ca這軼i dost瘼n cho熲y na ich profilu na myspace, albo poni瞠j), powoli przymierzaj si do profesjonalnej rejestracji materia逝. B璠zie jeszcze o nich s造cha :)

  • MySpace: http://www.myspace.com/vladimirska
  • YouTube: http://www.youtube.com/user/VladimirskaTV
  • Profil na facebooku: http://www.facebook.com/pages/Vladimirska/296405031264
  • Recenzja "Blich Street" na WAFP tutaj

niedziela, 19 grudnia 2010
polski folk na teledyskach

Od kilku dni totalnie zakochany w clipie grupy a鋱 Vorba do utworu "Te a演ept neica de-o lun" (b璠帷ego zapowiedzi planowanej na pocz徠ek przysz貫go roku nowej p造ty grupy), postanowi貫m zrobi ma造 przegl康 ciekawych polskich folkowych teledysk闚. Nie jest tego niestety du穎 - cz瘰to du瞠 koszty produkcji zwykle uniemo磧iwiaj przygotowanie profesjonalnych nagra.


Ale zacznijmy od wspomnianej a鋱 Vorby. Filmik przygotowany przez Piotra Smole雟kiego i Damiana Bie鎥a. Pi瘯ny utw鏎 (powsta造 z po陰czenia dw鏂h rumu雟kich pie郾i), przepi瘯na ilustracja filmowa. W mojej opinii p鏦i co najciekawszy polski teledysk folkowy:



B璠帷 przy aktualnych teledyskach - nowa p造ta JANA TREBUNI-TUTKI "G鏎y w sercu" (jego solowy debiut) promowana jest przez dwa urocze animowane video-clipy. Poni瞠j ilustracja tytu這wego utworu:

I jeszcze jedna premiera - clip, kt鏎y pojawi si w sieci dok豉dnie w dniu tego wpisu, czyli 19 grudnia :). PropaBanda i ich wersja "Trutti Frutti". Re篡seria Julia Bui-Ngoc:

A co by這 wcze郾iej? Od鈍ie禦y pami耩:

KAPELA ZE WSI WARSZAWA doczeka豉 si kilku teledysk闚 - do tego wszystkie s ciekawe. Ale wyr騜ni豚ym przede wszystkim naprawd intryguj帷y obrazek do "Zagrajcie Muzykanty /Spiritual Revival", promuj帷y p造t "Wymixowanie". Re篡seria: Jacek Ko軼iuszko, muzyka: mix Kapeli, ch鏎u Lipsk i Lutana Fayaha, przygotowany przez Studio As One:




Dalej - Jan Jakub Kolski zrealizowa kr鏒ki film ilustruj帷y cztery utwory GRZEGORZA Z CIECHOWA. I cho nie jestem wielkim zwolennikiem tej p造ty Ciechowskiego, to Kolski szczeg鏊nie filmem do "A gdzie moje kare konie" naprawd wzrusza... Gdyby jeszcze zrezygnowa z zagrywek typu Ciechowski za kierownic ci篹ar闚ki...


METAMUZYKA Ma熥a Filipczuka i pi瘯ny "Mazurek wesely":


ORKIESTRA 名. MIKOxJA z okresu najbardziej "artystycznego" (z E. Rojek jako wokalistk) i "Ballada o Henryku Zb鎩niku"). Realizacja ㄆkasz G豉dysz:

Tutaj od razu ciekawostka - clip ma te alternatywn wersj kolorow, przygotowan przez Artura Dowgirda.

JANUSZ PRUSINOWSKI TRIO i "Mazurek 陰kowy":


Mniej znany animowany clip do utworu "讜a" grupy MERITUM (realizacja T. Glinski/ K. Kifert):



I na koniec jeszcze raz Kapela ze Wsi Warszawa i przygotowany przez Kacpra Skowrona clip do "Lamentu". Je郵i si nie myl jest to teledysk nieoficjalny, przygotowany niezale積ie od zespo逝 (aczkolwiek w pe軟i przez grup zaakceptowany). Ale ile kapel chcia這by mie co takiego oficjalnie, nieprawda?

niedziela, 30 maja 2010
koniec kultury na Ursynowie?

Po 25 latach dzia豉lno軼i dzia豉lno嗆 zako鎍zy chyba najpr篹niejszy ursynowski dom kultury - Dom Sztuki na Wiolinowej. Punkt dotycz帷y tej sprawy znale潭 ma si podczas czerwcowych obrad walnego zgromadzenia Sp馧dzielni Mieszkaniowo-Budowlanej "Jary":

Z dniem podj璚ia prac rozbi鏎kowych budynku usytuowanego na dzia販e nr ew.
51/2 z obr瑿u 1-10-08 Sp馧dzielnia zaprzestaje dzia豉lno軼i spo貫cznej, o鈍iatowej i kulturalnej prowadzonej dotychczas w obiekcie przy ul. Wiolinowej 14 w „Domu Sztuki”.

W skr鏂ie: budynek mieszcz帷y obecnie Dom Sztuki (tak jak s御iaduj帷e pawilony handlowe) ma by zburzony. Pocz徠kowo w nowo wybudowanym budynku zaplanowano miejsce dla kontynuacji dzia豉lno軼 plac闚ki, jednak w zwi您ku ze stratami finansowymi, jakie Dom przynosi Sp馧dzielni (siegaj帷ymi 600 tysi璚y z這tych rocznie), z plan闚 tych si wycofano...

Jak jeszcze we幟ie si pod uwag, 瞠 w zwi您ku z kryzysem od這穎no plany wybudowania na dzia販e przy Ratuszu Dzielnicowego Centrum Kultury, krucho b璠zie z kultur na Ursynowie, oj krucho...

Czego mi najbardziej b璠zie brakowa這? Przede wszystkim cyklu "Tam gdzie gra muzyka" - comiesi璚znych koncert闚 skierowanych przede wszystkim do dzieci. A przy okazji i doro郵i mog dowiedzie si (dzi瘯i opowie軼iom muzyk闚 i przede wszystkim dyrektora Domu Sztuki Dariusza Sitterle) b. wiele na temat np. czasami b. egzotycznych instrument闚;).

Wi璚ej:

- artyku o likwidacji Domu Sztuki w ursynowskiej Passie

- historia Domu Sztuki

- strona Domu Sztuki.

Na zdj璚iu: Dyrektor Domu Sztuki Dariusz Sitterle z Romanem Kum造kiem podczas koncertu w Domu Sztuki 15.10.2006


wtorek, 02 marca 2010
Folkowy Fonogram Roku i Fonogram 毒鏚e 2009

Troch "z zaskoczenia", znacznie wcze郾iej ni we wcze郾iejszych latach, poznali鄉y wyniki konkurs闚 na Folkowy Fonogram Roku i Fonogram 毒鏚e (zwykle przed festiwalem Nowa Tradycja ujawniona by豉 fina這wa tr鎩ka laureat闚, sam kolejno嗆 poznawali鄉y dopiero pierwszego dnia festiwalu). Sk康 ta zmiana? To chyba nie przypadek, 瞠 zbieg豉 si ona z informacjami o likwidacji Radiowego Centrum Kultury Ludowej jako samodzielnej jednostki Polskiego Radia...

Szczeg馧owe wyniki konkurs闚 cho熲y tutaj: FFR, F. Zanim przejd do ich om闚ienia od razu zastrze瞠nie - ku nie tylko mojemu zaskoczeniu w konkursie na FFR nie bra豉 udzia逝 p造ta projektu Macieja Filipczuka "Metamuzyka". Nie tylko te ja uwa瘸m, 瞠 jest to nie tylko najwa積iejsza p造ta ubieg貫go roku, ale na pewno jedna z wa積iejszych, jaka si ukaza豉 w og鏊e w zakresie p造t inspirowanych muzyk tradycyjn. Ale c騜 – nie by這 "Metamuzyki", to wyb鏎 by de facto tylko mi璠zy dwiema p造tami – "Infinity" Kapeli ze Wsi Warszawa i "Pol" Apolonii Nowak i Swoj Drog Trio. W opinii jury wygra豉 ta pierwsza i oczywi軼ie Kapela ze Wsi Warszawa na ten tytu zas逝篡豉 – a wspomnijmy, 瞠 zdoby豉 go pierwszy raz ("Wiosna Ludu" w 2001 r. zaj窸a trzecie miejsce, "przegrywaj帷" z p造tami Kapeli Brod闚 i Sarakiny, natomiast "Wykorzenienie" w og鏊e nie by這 do konkursu zg這szone). Zreszt to b. dobry okres dla Kapeli – ledwie kilka dni temu okaza這 si, 瞠 "Infinity" otrzyma這 nominacj do Fryderyka w kategorii "album roku folk/muzyka 鈍iata" (a sam zesp馧 w og鏊nej kategorii "grupa roku").

Trzecie miejsce dla grupy Hoboud w pierwszej chwili troch zaskoczy這, ale po zastanowieniu si przyzna trzeba, 瞠 w鈔鏚 uczestnicz帷ych w konkursie nie by這 ju 瘸dnej p造ty zdecydowanie wyr騜niaj帷ej si (cho mi osobi軼ie bli窺za by豉 np. kol璠owa p造ta Joanny S這wi雟kiej). Gdyby w konkursie uczestniczy造 b. dobre p造ty grup Dautenis i Kroke mo積a by si spiera, czy nie zas逝guj bardziej na wyr騜nienie od "Wskrzeszenia Hobouda", ale skoro 瘸dna z nich nie zosta豉 zg這szona, sprawa jest klarowna.

Teraz Fonogram 毒鏚e. I tak瞠 werdykt bez kontrowersji, cho mo瞠 lekko zaskakiwa tak wielka dominacja Roztocza nad reszt kraju :). P造t "Spod niebieskiej g鏎y" nagrodzono chyba nie tylko za sam zawarto嗆, ale tak瞠 za jej przemy郵an konstrukcj, autorski "wk豉d" Remka Hanaja (o czym trafnie pisa ju u siebie Maciek ζta). Ja osobi軼ie b. ciesz si te z nagrody (trzeciej) dla "Zaniechane melodie – Oj ty wiosna ty wiosna" (szkoda tylko, 瞠 p造ta jest tak ci篹ka do zdobycia) i wyr騜nienia dla Stowarzyszenia Muzeum Ma貫j Ojczyzny w Studziwodach. Zreszt w werdykcie jury znalaz這 si miejsce na wyr騜nienie prawie wszystkich (pr鏂z dw鏂h) p造t zg這szonych do konkursu – co jest i mi貫, i zrozumia貫. A w subiektywnym p造towym podsumowaniu ub. roku trafnie przewidzia貫m, 瞠 "(wzorem ub. roku i nagrody dla Muzyki Odnalezionej) bez nagrody honorowej dla Instytutu Sztuki PAN si nie ob璠zie" :)

Tyle surowych wra瞠 "na gor帷o". Strasznie nad tym wszystkim "wisi" kwestia RCKL-u, b璠zie to te na pewno rzutowa這 na kwietniow "Now Tradycj". Bo je郵i kto nie p鎩dzie po rozum do g這wy to mo瞠 si okaza, 瞠 to ostatnia "Nowa Tradycja", ostatni Folkowy Fonogram Roku i ostatni "Fonogram 毒鏚e"....

sobota, 23 stycznia 2010
Jak to nie trafi貫m na pierwszy w moim 篡ciu koncert folkowy

Druga po這wa lat 80. Ja 15-16 letni, 篡j帷y punk-rockiem i czym, co teraz nazywa si post-punkiem, a w闚czas by這 r騜nymi odcieniami fali (nowa fala, zimna fala). I oto do miasteczka, w kt鏎ym w闚czas 篡貫m, przyje盥瘸 jaka kapela, co si nazywa Kwartet Jorgi. Nikt nie wie, co to jest - ale na plakatach widnieje okre郵enie stylu: "zielona fala". No to ze znajomymi idziemy do miejscowego domu kultury sprawdzi, co to za nowy styl "falowy". Po drodze spotykamy id帷ego w przeciwn stron znajomego punkowca, kt鏎y szybko ostrzega: "Ch這paki! By貫m na ich pr鏏ie. K...! - tam jaki brodaty kole gra na fujarkach! Spieprzamy!".

I tak to na zobaczenie Kwartetu Jorgi (i w og鏊e na pierwszy koncert folkowy) musia貫m poczeka jeszcze par lat...

A powy窺ze przypomnia這 mi si, gdy na stronie Kwartetu przeczyta貫m:
Cz這nkowie Kwartetu ukuli termin "Zielona Fala" na potrzeby okre郵enia kieruj帷ych nimi inspiracjami oraz wynikaj帷ej z tego 廝鏚豉 tw鏎czo軼i.

niedziela, 17 stycznia 2010
p造towe podsumowanie roku 2009

Podsumowanie roku 2009 tym razem troch sp騧nione. Pr鏂z tradycyjnych problem闚 z czasem b. du瞠 znaczenie mia這 to, 瞠 w ko鎍闚ce roku "ujawni si" szereg p造t, na poznaniu kt鏎ych bardzo mi zale瘸這. Niestety - jako 瞠 realizacja zam闚ienia cz窷ci tych p造t przeci庵a si, wydawnictwa te nie dotar造 jeszcze do mnie. St康 te podsumowanie zaczn nietypowo bo od wyliczenia tego, czego nie uda這 mi si jeszcze pozna.

Po pierwsze - p造ty wydane przez Stowarzyszenie Muzeum Ma貫j Ojczyzny w Studziwodach. Przede wszystkim dwie pozycje: "Moja Matula Pereborniczka - Kultura muzyczna wsi Zbucz" i "Kol璠y starobia這ruskie z Podlasia" (przygotowany przez grup 疾merwa zestaw nagra mistrz闚 m這dej grupy). Doliczaj帷 do tego kol璠ow p造t dzieci璚ego Ranoka nie mo積a nie wychwala pod niebiosa tego, co przecie nie od dzi robi Doroteusz Fionik i jego Stowarzyszenie.

Po drugie - p造ta, kt鏎a dla mnie osobi軼ie niesamowicie zainteresowa豉. "Hen, gdzie piaski i moczary, gdzie zielone zawsze bory. Pie郾i Puszczy Kurpiowskiej" - kolejne wydawnictwo z archiwalnymi nagraniami ze zbior闚 fonograficznych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Zawarto嗆 to 83 (!) nagrania, zarejestrowane w Puszczy Zielonej w latach 50. ub. wieku. Wi璚ej o p造cie na stronie IS PAN.

Po trzecie - "Oj wiosna ty wiosna 2009", wydawnictwo Stowarzyszenia Krusznia, zawieraj帷e DVD z filmem Kuby Pietrzaka "Zaniechane melodie" oraz CD z zapisem warsztat闚 muzycznych (w鈔鏚 wykonawc闚 m.in. Franciszek Racis i Jan Gaca).

Po czwarte - nast瘼na p造ta tradycyjna: "Spod Niebieskiej G鏎y - muzyka Roztocza", kolejne wydawnictwo dokumentuj帷e taborowe spotkania (ale nie tylko, gdy zawieraj帷a tak瞠 archiwalne nagrania terenowe).

Jak wida moje "braki" to przede wszystkim p造ty mniej folkowe, a zawieraj帷e muzyk tradycyjn. Zreszt w tym roku jury Fonogramu 毒鏚e b璠zie mia這 b. du膨 "zagwozdk", kt鏎ej z p造t przyzna g堯wn nagrod. Co czuj, 瞠 (wzorem ub. roku i nagrody dla Muzyki Odnalezionej) bez nagrody honorowej dla Instytutu Sztuki PAN si nie ob璠zie (bo pr鏂z wspomnianej p造ty kurpiowskiej IS PAN wyda w ub. roku jeszcze 3 archiwalne p造ty!). Mi osobi軼ie zale篡, aby nie zapomniano o Stowarzyszeniu Muzeum Ma貫j Ojczyzny w Studziwodach (a oczywi軼ie by tak瞠 Stowarzyszenie nie zapomnia這 o zg這szeniu si do konkursu), dzia豉j帷ym dotychczas na uboczu (nie tylko pod wzgl璠em geograficznym), a dzia豉lno嗆 kt鏎ego zdecydowanie warta jest nag這郾ienia i uznania.

Oczywi軼ie nie s造sza貫m jeszcze wielu p造t spo鈔鏚 ponad 50 wydanych w ub. roku, ale - co zawsze podkre郵am - nie wszystkie musz pozna (a to wykonawc znam na tyle, 瞠 p造ty s逝cha nie mam ochoty, a to gatunek nie do ko鎍a to窺amy z moim zainteresowaniami, a to czekam na "okazj" i jako mi si nie spieszy).

Ale przejd幟y do podsumowania:

MetamuzykaPΧTA ROKU: MACIEJ FILIPCZUK - "METAMUZYKA"

Ten wyb鏎 ca趾owicie poza wszelk dyskusj - to p造ta prze這mowa, wa積a nie tylko w skali ostatniego roku. Nie wiem, czy kiedykolwiek zapomn chwil, kiedy na MySpace'ie us造sza貫m po raz pierwszy "Mazurek 'dla Kazia'" - wra瞠nie by這 wprost powalaj帷e (o czym zreszt ju wspomina貫m). Co mog doda? W jakiej mierze (oczywi軼ie pami皻aj帷 o wyra幡ych r騜nicach) skojarzy mi si ten projekt z ubieg這roczn p造t roku – "Mazurkami" Tria Janusza Prusinowskiego. Obaj liderzy projekt闚 - Prusinowski i Filipczuk - po latach terminowania u mistrz闚 muzyki wiejskiej przedstawili swoj w豉sn, artystyczn wizj tego, czego si od nich nauczyli. A o moim wr璚z uwielbieniu gry Ma熥a Filipczuka powtarza po raz setny nie b璠. Co najwa積iejsze, to mimo ciszy wok馧 jego g堯wnych projekt闚 (Lautari w ostatnich kilkunastu miesi帷ach w og鏊e zamilk這, Transkapela wyst瘼uje "okazjonalnie"), Maciek nadal jest aktywny. Pr鏂z MetaMuzyki jest tak瞠 "wsp馧sprawc" wspomnianej wcze郾iej p造ty "Moja Matula Pereborniczka - Kultura muzyczna wsi Zbucz". A jeszcze pami皻ajmy o koncertowym projekcie – pojedynku tradycji (Filipczuk, Grochowska, Gaca) z nowoczesno軼i (trio laptopowi Phonos ek Mechanes. I tylko nie mog si pogodzi z tym, 瞠 MetaMuzyka jest projektem de facto studyjnym - pr鏂z dw鏂h wyst瘼闚 promocyjnych w Poznaniu i Wroc豉wiu po wydaniu p造ty w kwietniu 2009. Czyli jedyna nadzieja w konkursie na Folkowy Fonogram Roku - ufam, 瞠 wygrana w tym konkursie zmobilizuje ch這pak闚 do przynajmniej jeszcze jednego wyst瘼u podczas koncertu fina這wego FFR na Nowej Tradycji :)

PolaPΧTA ROKU – ZDECYDOWANA NOMINACJA: SWOJ DROG TRIO I APOLONIA NOWAK- "Pola"

Najbardziej niedoceniona p造ta tego roku, warta, aby po鈍i璚i jej wi璚ej ni tylko dwie recenzje: Tomasza Janasa w "Gadkach z Chatki" i Ma熥a ζty (zaskakuj帷o ma這 pochlebna - po raz pierwszy od dawna moje odczucia z Ma熥iem ca趾owicie si rozmijaj) na jego bloku. A mnie w ub. roku tylko te dwie p造ty wprowadzi造 w naprawd euforyczny nastr鎩 - cho przecie obie s bardzo r騜ne. Ze wsp馧pracy takich "gigant闚", jak "wymiatacze" ze SDT i p. Apolonia (ju wcze郾iej – dzi瘯i wsp馧pracy z grup Ars Nova – znana ze swojej otwarto軼i na muzyczne eksperymenty) nie mog這 wyj嗆 nic nieciekawego. Zreszt jak pisze T. Janas: "Pos逝chajcie (…), jak oni ze sob rozmawiaj. Jak ta pie郾iarka ze wsi i trzej panowie z miasta potrafi s逝cha si wzajemnie z szacunkiem i pokor. Jak ulotna ca這嗆 z tego powstaje. Momentami mo積a mie z逝dzenie, 瞠 to co gra Trio to wr璚z oryginalne, 廝鏚這we t這 dla 酥iewu Nowak.".

KlezmaholicsDEBIUT ROKU: KLEZMAHOLICS - "Greatest hits"

Klezmaholics jest jednym z nielicznych zespo堯w, kt鏎e odwo逝j帷 si do muzyki 篡dowskiej nie powielaj "obowi您uj帷ego" schematu klezmersko-ethno-jazzowego, kt鏎y doprowadzi do tego, 瞠 na has這 "grupa klezmerska" masa ludzi ma ochot uciec z sali. Pierwsza wydana przez zesp馧 p造ta jest do陰czona do ksi捫ki "Jidisze lider - 酥iewnik 篡dowski" (zreszt przygotowanej przez Piotra Mirskiego, lidera grupy). P造ta pi瘯na, cho ja nie ukrywam, 瞠 bardzo czekam ju na... p造t nast瘼n. Dlaczego? Ogromnym plusem zespo逝 jest bowiem tak瞠 autorska tw鏎czo嗆 Piotra Mirskiego. Pos逝chajcie na MySpace utworu "Neighbours" a b璠ziecie wiedzie, o co mi chodzi.

A sam p造t polecam tak瞠 z powodu wspomnianego 酥iewnika, kt鏎y wzbogacony jest obszernymi komentarzami Piotra na temat utwor闚 - ich historii czy przes豉nia.

Co jeszcze zdecydowanie polecam:

JOANNA SΜWI垶KA - "Z nieba wysokiego", czyli drugie (po p造cie z Muzykantami) spotkanie p. Joanny z kol璠ami, bez p鎩軼ia na 豉twizn (czyli bez najwi瘯szych kol璠owych "przeboj闚"), znowu (jak w przypadku "Mo瞠sz by") doskonale za酥iewana i zaaran穎wane.

KROKE - "Out of sight", czyli krakowiacy wracaj (udanie!) do "廝鏚e"

DAUTENIS - "Mo積a tak, mo積a tak", czyli zdecydowanie sp騧niony debiut - cho "lepiej p騧no ni wcale"

sk豉danka "Nowa Tradycja 2008" (niestety wydana jedynie jako dodatek do karnet闚 Nowej Tradycji 2009) - ufaj帷, 瞠 tego typu sk豉danki dokumentuj帷e festiwal stan si ju na sta貫 "now tradycj" i wydawane b璠 co roku

sk豉danka "Tabor w Szczebrzeszynie 2008" - zalety kt鏎ej trafnie opisa Maciek ζta http://plytki.blox.pl/2009/03/W-trzcinie.html

FAREED AYAZ, ABU MUHAMMAD & BROS - "Soul of the Sufi. Live in Warsaw". Wydany wsp鏊nie przez polskie wytw鏎nie CM Records i Opensources zapis magicznego koncertu qawwali z 2007 r. ze Studia W.Lus豉wskiego - jednego z zaledwie kilku koncert闚 qawwali, jakie w og鏊e odby造 si w naszym kraju. Ja czekam na ci庵 dalszy - bowiem w 2009 r., z okazji premiery w豉郾ie tej p造ty, wyst瘼 Fareeda Ayaza zosta powt鏎zony. Na tym drugim wyst瘼ie, dzi瘯i obecno軼i ogromnej liczby widz闚 z Pakistanu mogli鄉y poczu namiastk tego, jak koncerty qawwali wygl康aj "u 廝鏚豉" - ta鎍e, sypanie banknot闚 na graj帷ych muzyk闚. I ten drugi wyst瘼 ma by opublikowany na DVD :)

THE UKRAINIANS - "Diaspora". W ko鎍u (po kilkunastu latach!) doczekali鄉y si w wi瘯szo軼i autorskiej p造ty grupy, potwierdzaj帷ej znane ju wcze郾iej energetyczne i ... melancholijne oblicze grupy. Oczywi軼ie wydanej przez nasze Koka Records.

Opr鏂z nich oczywi軼ie by這 jeszcze sporo p造t naprawd dobrych - cho znowu (jak przy wcze郾iejszych rocznych podsumowaniach czy przy analizie konkurs闚 folkowych) trzeba zwr鏂i uwag na fakt, 瞠 zdecydowana wi瘯szo嗆 ciekawych wydawnictw wysz豉 spod r瘯i "starych wyg", obecnych na scenie od cz瘰to kilkunastu lat. Mo瞠 2010 r. co zmieni? Zreszt kt鏎y z kolejnych wpis闚 postaram si po鈍i璚i p造towym oczekiwaniom - projektom, kt鏎e powinny jak najszybiej by udokumentowane konkretnymi wydawnictwami.

Ale te musz po raz kolejny potwierdzi, 瞠 folkowy rynek p造towy wszed ju kilka lat temu w okres stabilizacji i 2009 r. stabilizacj t potwierdzi. Znowu ukaza這 si ponad 50 p造t, znowu prezentuj帷ych chyba wszelkie mo磧iwe podgatunki i odga喚zienia (a dzi瘯i doskona貫j inicjatywie przyznawania nagrody "Fonogram 毒鏚e" pewnie dowiemy si jeszcze o wielu innych "niszowych" wydawnictwach z muzyk tradycyjn).

I jeszcze na koniec:

FOLKOWY BESTSELLER W SKLEPIE SERPENT.PL: 玆WIOxK - "Nowa Ex-Tradycja"

Laureat w tej "kategorii" ten sam, co rok temu (w闚czas najlepiej sprzedawa si debiutancki maxi-singiel "Muzyka Psychodelicznej 安itezianki"). "Nowa Ex-Tradycja" wydana zosta豉 w 2008 r. (wtedy te uzna貫m j za debiut roku), ale zainteresowanie p造t (i sam grup) utrzymuje si ca造 czas. Przek豉da si to zreszt nie tylko na sprzeda p造ty - 砰wio豉k (w ko鎍u grupa ci庵le m這da) sta si zreszt powoli ju "wzorem", kt鏎ym inspiruje si coraz wi瘯sza liczba m這dych grup folkowych (co wida by這 cho熲y na ostatnich Miko豉jkach Folkowych). Czy zaowocuje to czym konkretnym, wi瘯sz liczb grup folkowych o rockowym "wykopie"? Zobaczymy.

zob. podsumowania poprzednich lat: 2008, 2007, 2006, 2005

niedziela, 03 stycznia 2010
dyrekcja Dw鎩ki

W tle zamieszania z wymian dyrekcji radiowej Tr鎩ki bez wi瘯szego echa przesz這 odwo豉nie ze stanowiska dyrektora Dw鎩ki Paw豉 Milcarka. Jego nast瘼cy jeszcze nie wybrano (p鏦i co p.o. dyrektora zosta豉 dotychczasowa zast瘼czyni, p. Ma貪orzata Ma豉szko-Stasiewicz), jednak jak ka盥a zmiana, tak瞠 ta oznacza mo瞠 kolejn destabilizacj sytuacji programu. Od d逝窺zego czasu s豉bo 郵edz zawirowania na scenie politycznej, nie wiem (i nie uda這 mi si tej informacji odnale潭), kt鏎ej z partii "przypad豉" Dw鎩ka - ale sam fakt, 瞠 na czele program闚 (i telewizyjnych, i radiowych) staj osoby wy陰cznie z politycznego nadania musi budzi sprzeciw. Oczywi軼ie - Pawe Milcarek tak瞠 swoje stanowisko zawdzi璚za w du瞠j mierze "znajomo軼iom", ale przyzna trzeba, 瞠 mimo nagonki, jak rozp皻ano podczas jego nominacji (nagonki o ewidentnie ideologicznym charakterze), nikt chyba nie mo瞠 mu zarzuci jakiegokolwiek z貫go wp造wu na dzia豉lno嗆 stacji. A ju na pewno nie w kwestii obecno軼i w Dw鎩ce folku i muzyki tradycyjnej - zar闚no w audycjach RCKL-u (w tym zakresie mieli鄉y nawet rozw鎩 w postaci nowej audycji Kuby Borysiaka i Bartosza Panka "Bli瞠j 安iata"), jak r闚nie w audycjach og鏊nych (z "Porankiem Dw鎩ki" na czele). Ponadto uda這 si wyda now p造t w serii "Muzyka 毒鏚e" ("Wok馧 Dziecka. Ko造sanki i pie郾i dzieci璚e"), uda這 si przeprowadzi kolejn edycj festwialu "Nowa Tradycja".

Jak b璠zie dalej? Zobaczymy. Ja w ka盥ym razie zapami皻am Paw豉 Milcarskiego z koncert闚 "Nowej Tradycji" - mam wra瞠nie, 瞠 瘸den z wcze郾iejszych dyrektor闚 nie by tak zainteresowany tym, co dzieje si na scenie, nie by na takiej liczbie festiwalowych koncert闚 (cho przyzna trzeba, 瞠 jego poprzednik - .p. Krzysztof Zaleski - te nie by ca趾owicie oboj皻ny tej muzyce). Mnie osobi軼ie bardzo tym p. Pawe uj掖 :)

A na koniec cytat z tekstu, napisanego przez P. Milcarka po obj璚iu przez niego stanowiska (za "Rzeczpospolit"). Licz na to, 瞠 nowy dyrektor nie b璠zie mia innego podej軼ia do muzyki tradycyjnej (bo i innej mie po prostu na tym stanowisku nie mo瞠).

"(...) Pie填 na emigracji

Jednym ze znak闚 firmowych Dw鎩ki jest przekaz polskiej tradycyjnej muzyki ludowej. Dzi瘯i pracy Radiowego Centrum Kultury Ludowej jest to ju pot篹ny dorobek – polegaj帷y przede wszystkim na rejestrowaniu przejaw闚 tego gin帷ego 篡cia znajduj帷ego dzi cz瘰to nisz powa積ego traktowania jedynie w Dw鎩ce. Jednak obok zachowywania tego, co si jeszcze da zachowa mimo walca kultury syntetycznej, konieczne jest zapewnienie 篡wej tradycji, a wi璚 przekazu. Skoro nie dokonuje si on dzi ani w domu, ani w ko軼iele (ubolewania godne wyniszczenie pie郾i ludowej!) – muzyka tradycyjna powinna znale潭 sw鎩 dalszy przekaz z pomoc instytucji narodowych takich jak Polskie Radio 2.

By mo瞠 jest to ostatni moment, by nieprzebrane skarby 酥iewu ludowego wywik豉 z zab鎩czego skojarzenia jedynie z „dobrodziejstwem inwentarza” w postaci przypr鏀zonych siwizn g這s闚 s璠ziwych wykonawc闚, ostatnich str騜闚 tej tradycji. Radio publiczne powinno by inspiratorem i pomocnikiem w procesie przenoszenia tego dziedzictwa w konteksty nowych si i nowych g這s闚 wykonawc闚 zakochanych w tej kulturze naszych 廝鏚e. Dop鏦i ta pie填 nie wr鏂i, w jakiej postaci, do rodzin i 鈍i徠y, jej byt radiowy b璠zie przypomina sytuacj naszej Wielkiej Emigracji – ale ten stan b璠zie i tak lepszy ni ca趾owita zatrata. Radio mo瞠 da tej muzyce wsparcie w trudnym czasie bez utraty nadziei, 瞠 kiedy znowu wybije si ona na niepodleg這嗆 i w豉sny los. (...)"

na zdj璚iu: Pawe Milcarek podczas konferencji prasowej przed "Now Tradycj"; fot. (c) D.Anaszko

 
1 , 2 , 3 , 4
O autorze

etno.serpent.pl

Newsy:


Wirtualne G窷le

Pierwsza lista stron folkowych